torsdag 7 juli 2011

Big four

I Söndags var det ju "The Big four" på Ullevi i Göteborg. Jag visste att en av dem var Metallica och tänkte mig att de andra tre kanske var Iron Maiden, Guns´n Roses och Mötley Crue ... tja såna där STORA hårdrocksband som man lyssnade på när man var liten liksom...
Nähä nä, det var Anthrax, Megadeth och Slayer...??
Har hört talas om dem, men aldrig lyssnat på något av dem....fick då vet att dessa är de 4 stora trash-metal-banden. Visste inte ens att den genren fanns, och ännu mindre att jag i 20 års tid varit en trash-metallare, eftersom jag ÄLSKAR Metallica.
Bänkade mig framför TVn och genomled en halvtimme av Slayer.... (söt sångare som log så gulligt efter varje framskriken strof).
Sedan var det äntligen dags för höjdpunkten! Metallica! Jag började ju lyssna på dem 91-92 nån gång när "black album" kom, Enter Sandman och den grejen. Sedan lyssnade man ju sig bakåt på Kill ém all, Master of Puppets och Ride the lightning. Så konserten passade ju mig perfekt, bara låtar från de 4 albumen, utom på extranumren. Och det var bra, riktigt bra, jag störde mig bara på detta:
1. Varför har trummisen fin-jeansen på sig? Hur mycket hårdrock är det med mörkblå hela jeans och enfärgad t-shirt? Trodde han att inte skulle synas bakom trummorna?
2. Varför låter de basisten göra ett bas-solo? Alltså, det är ett komp-instrument, och hur mycket han än åmar sig, plutar med läpparna, kastar sig ner på knä och slänger med håret så låter det ändå bara: dum-di-dum-de-dum-dum-dum...
3. Varför har de så mycket ljudeffekter på James sång? Har har halsont? Känns som han sjunger lite på "rutin" utan känsla. Min favoritlåt Sad but true blev ett riktigt anti-klimax, men det är väl lite så med gamla favoriter...

Men frånsätt detta, vilka musiker! Jag tror att vem som helst, som inte ens tycker om hårdrock, om det hade lyssnat på denna konsert hade de ändå kunnat uppskatta musiken, för den är så full av POWER!

Inga kommentarer: