torsdag 7 juli 2011

Tidigare idag

Tänk att betala en annan människa för att karva i ens tänder och rensa dem från skräp, kändes väldigt...1700-tal....och majestätiskt på något vis. En sista kvarleva från att ha sin egen livmedikus.
Där ligger jag på tronen medan min livmedikus putsar och fejar med mina tänder...

Två gånger om året går jag och rensar tandsten. Trots borstning, tandtråd, mellanrumsborste och tandskölj får jag ofta problem med tandköttsinflammation och tandsten. Jag har tydligen mycket saliv, vilket jag trodde var BRA för tänderna, men det är visst bra mot karies men illa för tandsten... Iallefall, sedan jag började gå 2 gg om året för ca 6 år sedan har jag haft mycket mindre hål och bättre tandhälsa!

Jag ser det som om jag unnar mig en skönhetsbehandling...för det finns ju inget som påverkar ditt utseende mer än hur tänderna ser ut. Och för ynka 600 spänn (med bidraget), får jag tänder som inte bara ser rena ut, de ÄR det också, superfräscht! Som en storstädning... Och alla beläggningar som blir av kaffe och te´putsar hon bort med vatten och ultraljud! Mycket smartare än att bleka tänderna kan jag tycka...ok de är inte supervita, men de är fläckfria och dessutom friska!

Jag kan förstå att folk inte går till tandhygienist eftersom ens första erfarenheter från folktandvården handlar om att låtsasborsta med tandborste på en jättelik låtsasmun.... kom ihåg att hon skällde jättemycket på mig också för att jag hade så mycket hål, att jag nog inte borstade ordentligt...

Men min tandhygienist skäller inte, hon ger tips på saker jag kan prova till nästa gång..Så
 jag rekommenderar verkligen ett besök hos en tandhygienist, hitta en som är bra och trevlig! Jag går till min tandläkare Wolk i Vällingby. Hon kör egen firma med bara hygienist och henne själv, de båda är SÅ proffsiga och duktiga och tycker att det är viktigt att lagningarna blir snygga också! Hon jobbar också med traditonella skönhetsbehandlingar, så vill man ha lite Restylane eller Botox så går det också bra...haha...jag hålller mig till tandputsningen jag...

/Åza

Inga kommentarer: