torsdag 21 oktober 2010

Jag går i väntans tider

Japp nu börjar den, väntans tider, längtan, förväntan och pirret i magen när man tänker på att snart, snart...

Nej, jag pratar inte om julen, detta är något mycket viktigare.

Det officiella starten för väntan på skidveckan i Åre startade nämligen idag när denna damp ner i brevlådan.

Som i feber streckläste jag hela tidningen och somnade inte förrän halv 4 i natt. Åre är som religion för mig. Och också för de som skriver den här tidningen inbillar jag mig.

Jag har bunkrat på mig en hel hög av dessa tidningar och år efter år, nummer efter nummer lyckas de med konstycktet att behålla och vidareutveckla "myten Åre". Jag kan inte sätta fingret på vad det är riktigt men det fascinerar mig på så många plan.

Jag är ingen avancerad skidåkare, jag hänger inte på "baksidan", och jag upphetsas inte av highfashion- snowboardprylar eller av Jon Olsson Super Sessions, VANLIGTVIS... Men jag fullkomligt SLUKAR allt som står i Magasin Åre. Jag drömmer mig bort, och blir extremskidåkare för en natt...jag dundrar ut från en bergskam med nysnön sprutande omkring mig, medan jag i verkliga livet blir höjdrädd i liften och knappt klarar av röd pist och ännu mindre barnens offpiståkning i skogen eller att göra det minsta lilla hopp.

Samtidigt börjar jag drömma och planera min Åre-tid...vilka nya pister ska jag prova? Hur ska jag få till det ulitmata åket från toppen och ner? Vilka nya restauranger och fikaställen ska provas? Och som alltid finns det något nytt för i år som låter för otroligt för att vara sant... Champangeklubb på söndagar klockan 14!! Hur ska jag få in detta i min planering med två barn....hmmm....

Jag skrev ett inlägg i mina gamla blogg om just Åre Magasin och fick svar från någon som skriver i tidningen.
Såhär skrev jag:
De har ett eget magasin som heter "magasin Åre". Det är ca 100 sidor 4 gånger per år som bara marknadsför Åre. Jag älskar den tidningen, vi får den hem när resan är bokad såklart.
Den tidningen fångar verkligen den speciella "Åretonen" och odlar myten om att alla som bor här är äventyrliga off-pist-åkare. Antagligen görs den där tidningen av någon reklambyrå i Stockholm av copywriters och artdirectors som inte satt sin fot i Åre, men det vill jag isåfall inte veta.

90% av upplevelsen av Åre bygger nämligen på ens egna förväntningar och fantasier om vad Åre är. Det där lät väldigt flummigt, men det är alldeles sant. När jag tänker tillbaka på förra årets vecka rent objektivt så var det väl inget extraordinärt. Vi hade jättetrevligt, men det var inte så att vi upplevde något utöver vad man skulle förvänta sig av en fjällvecka. Men det enda jag minns när jag tänker tillbaka är att det var MAGISKT. Och varje gång bilen närmar sig torget i Åre by så får jag den där pirrande känslan i magen av att jag är på väg att kliva in en en annan värld.

Och den här kommentaren fick jag:


Skrevs: 2009-02-05, 15:20
Från: Ej registrerad medlem

Kul att du gillar Magasin Åre. Tänkte bara avslöja att vi som gör den faktiskt inte är en reklambyrå, faktiskt inte sitter i Stockholm, och faktiskt inte gör den på uppdrag från SkiStar eller Åre by eller liknande. Vi är ett gäng tidningsnördar som sitter i Åre och gör magasinet på eget initiativ. Vårt mål har alltid varit att försöka förmedla den där unika Årekänslan som du beskriver och som är så svår att sätta fingret på. Jag är glad att du tycker att vi lyckas! Mvh / John C-C

2 kommentarer:

Unknown sa...

Haha, huvudet på spiken, alltså!
Jo, jag vet, Thomas och jag älskar också Åre, och vi åkte ju dit titt som tätt innan vi fick barn, eftersom vi kunde låna en stuga där så gott som gratis. Vi kände alltid det där suget när vintern närmade sig, och vi förlorade oss också i kanske inte helt verklighetsanknutna drömmar..(nu är de drömmarna TOTALT orealistiska för vår del) Åre ÄR magiskt. Tyvärr, tycker jag att byn har förlorat en hel del av den där alldeles speciella genuina by-känslan efter all hård exploatering under årens lopp..men, ändå, fortfarande dröjer sig kvar ett stoft av denna speciella magi..

Åza sa...

Håller inte med dig där, tycker exploateringen bara varit av godo i Åre!