söndag 9 oktober 2011

Trevligt samkväm med systrar-eller Operation Sanering?

Haha, då har en HEL lördag gått åt till Städning! Det är ingen av mina favoritsysselsättningar direkt, men denna gång hade vi planerat det här sen ett par månader tillbaka, och jag hade dessutom tagit ledigt från mitt värduppdrag i receptionen på Friskis. Vad var uppdraget? Jo, jag och mina fyra systrar skulle se till att städa(läs sanera) vår dyra moders lägenhet i Brickebacken. Vår mamma Hilkka börjar se mycket dåligt, dessutom har hon väl heller aldrig varit nån fan av städning(känns igen, jag vet nu varifrån jag har ärvt mitt sinne för ordning & reda... NOT!)
Det bökigaste tyckte jag var de eländiga fönstren. De var ihopskruvade med hundraelva skruvar som satt stenhårt för de var nämligen igenmålade. Persiennerna var dyngskitiga och var tvungma att torkas ett blad åt gången..BLÄ! Några verktyg,(skruvmejsel, kökskniv, hovttång, bordskniv..)och svordomar senare, fick vi till slut inkalla hjälp från grannen snett över som kom farande mycket kompetent med sin elektriska skruvdragare. Seger! Det var faktiskt Christer och Elisabeth, gamla vänner och grannar från Pålsboda, som nu har flyttat in i lägenheten snett mittemot mammas! De är så goa, vi tog en fika tillsammans, innan de gick tillbaka till sig igen. Det var inget litet projekt vi tagit på oss, kan jag säga! I stunder förtvivlade jag att vi någonsin skulle bli klara. Mina suckar vid persienntorkningen slog nog alla rekord. Och mamma sprang såklart beskäftigt omkring och delade ut repliker som: "men varför får du inte upp fönstret, Ann fick ju upp sitt?" eller: nu blir Gun så trött på mig att jag tjatar, men jaa, jag blir faktiskt trött på mig själv(!!)" Hehe, men, trots allt, i det stora hela så tycker jag att det var rätt trevligt ändå. Vi var tillsammans alla systrar, vi såg ett tillfredställande resultat växa fram, och, faktiskt, mamma sa TACK. Flera gånger dessutom. Inte dåligt.
Hört under dagen: "Hittar du några döingar därinne" (till Gun som gjorde dubbelcheck i köksskåp efter mjölbaggar)
Ytterligare trevlighet: jag fick tillfället att visa mina systrar Lis och Åza Fredsgatans nyöppnade fik Alla Tiders Kaffe. Vi blev så väl mottagna av killen där, trots att han egentligen snart skulle stänga när vi kom. Han bryggde kaffe på ett säreget sätt som jag aldrig tidigare skådat. Var kopp för sig. Först värmde han upp glaskannor med hett vatten. Därefter malde han bönor som han hällde i en tratt. Kannorna placerade han undet hål i bänkskivan. Sedan hällde han vattnet genom trattarna, det sipprade långsamt igenom ner i kannorna, nu som nybgryggt doftande kaffe! Wow! Vi placerade oss i den gammeldags soffan och fåtöljen i det inre rummet med varsin kanna kaffe, koppar med fat i tjockt porslin(som håller värmen) och varsin liten Cupcake med citronglasyr. Ur högtalaren sipprade Victoria Tolstoys ljuvliga stämma.. Mys på hög nivå, kort sagt. Åza köpte espressokaffe av killen, och då bjöd han oss på varsin kopp espresso, så vi skulle få smaka. Det var den ljuvligaste espresso jag någonsin smakat! Dit får vi gå igen. Helt klart.
Vi hade en hel del kvar att göra hemma hos mamma, så vi återvände för mer städning, nu dock styrkta till både kropp och själ.
Ytterligare trevlighet: Vi åt en helt enkelt LJUVLIG grönsakssoppa som Gun och mamma förberett dagen innan. Det var så smaklökarna formligen vibrerade(Guns seasoning) och glad var jag att det inte blev klimp i soppan(USCH!). Modren svängde dessutom kvickt ihop lite pannkakor. Det satt riktigt fint efter all städning. Men JEEESUS, där och då kände jag hur musten riktigt rann ur mig.. Phiuu, hur skulle jag orka städa ännu mer nu?? Men det gick, och nu har mamma ett strålande, skinande hem, tack vare sina otroligt kompetenta döttrar. Jajamen! Så det så.

2 kommentarer:

Gun sa...

Första och förhoppningsvis sista gången jag med tillfredsställelse i stämman yttrar: Bara döingar gudskelov- jag hittar ingen som rör på sig!
Härligt att få vara med systrar!

Gun sa...

Soppan var mammas rotsaker plus frysta ärtor, morötter o majs plus purjolök. Kryddat med grönsaksbuljong, gurkmeja och en aning ingefära.