onsdag 18 april 2012

Nu börjar jag förstå..

graden av min skada av 70-talets brist på underhållning.. Schyffert sätter tummen på det på ett kul sätt i denna "stå-upp" show, 90-talet - ett försvarstal.
Själv har jag tappert hållit ut mot en sjuk liten flicka som är hemma från skolan. Hon sitter hela dagarna med datorn och "Skypar", "MSN:ar", spelar Movie Star planet och Panfu samtidigt som hon tittar på diverse amerikanska ungdomsprogram med infällda skrattmaskiner. Fingrarna flyger över tangentbordet med en svindlande hastighet. Samtidigt ringer telefonen, någon av hennes kompisar som inte tycker det räcker med media utan måste ta till ytterligare ett. Hon har dessutom full koll på allt det här, så om jag tar fjärrkontrollen och byter kanal, så blir det högljudda protester: "jag tittar faktiskt på det där"! Snacka simultanförmåga..
Nu har jag tagit den bra datorn för att försöka få titta mig igenom 90's - Ett försvarstal, och jag tycker mig märka en viss likhet mellan Shyffert´s "chackpundarbeteende" och min lilla stackars, stackars dotter som sitter i soffan med BARA TV:n till sin underhållning. Från mitt perspektiv tycker inte jag att hon ska klaga så mycket, det är ju sändningar hela tiden på flera olika kanaler och det är inte "Onsdagssagan" eller Tjeckisk dockfilm från -74.
Nåja, jag ska vara snäll och låta henne ta datorn nu, det är ju synd att låta barnet lida av abstinensbesvär utanpå förkylning och pollenallergi. Det får vara någon måtta.
Vad jag ska roa mig med? Åh, jag kräver inte så mycket, jag får pallra mig iväg till bibblan. Där finns något som heter böcker. Ett underskattat medium, tycker jag. Jag föredrar dessutom att läsa dem, framför att lyssna på ljudböcker. Det blir mer min egen tolkning på det viset tycker jag.
Vad jag inte kan låta bli att fundera på är vad 2000-talets barns "skada" kommer att bli? Kanske att de blir "chackpundare" på snabb och ytlig information? Eller att de istället överreagerar på denna ständiga "informationsbombardering" och stänger in sig i en stuga i skogen och bedriver självhushåll, utan någon kontakt med omvärlden?
Den som lever får se.

Inga kommentarer: