onsdag 25 april 2012

Kärleken

När du väl bestämt dig för kärleken får du draghjälp av både Venus och Jupiter. Det var min "dagens spåkula". Ja, tänk om vi alla, varje dag valde kärleken. Så mycket underbarare livet kunde vara.. Jag köpte Situation Stockholm häromdagen av en hemlös, när jag kom ut ifrån Ali Baba där jag köpt frukt. Jag skramlade ihop mina sista slantar och fick ihop 50 spänn. Nu har vi alltså Situation Örebro.. Jag brukar alltid köpa den tidningen när jag är i Stockholm, den är riktigt bra, det är alltid intressanta artiklar i den. Denna gång är Tomas Ledin "Omslagspojken". Det är intressant att få läsa om hur hans musikkarriär en gång startade. Han blev nämligen skoltrött efter 1 år på Naturvetenskaplig linje(det hade jag också blivit!) och tänkte hoppa av. Men då fick han rådet av en klok studievägledare att istället bli utbytesstudent i USA. Han hamnade hos en kulturellt intresserad, vit familj, i Omaha Nebraska, där sonen spelade kontrabas. Detta var i "Love-Peace-and-Understading -eran, 1969, en vecka efter Woodstockfestivalen. Samhället i USA var oerhört segregerat, och motsättningar mellan svarta och vita var på sin spets. Lille 17-årige Tomas(han var nog rätt söt då..) startade ett band med sonen i familjen. De spelade runt på lite olika Coffee-houses i stan. På ett sådant Coffehouse hade han en gång stämt träff med ett gäng polare från den vita övre medelklass high-shool han gick på. De dök aldrig upp. Efteråt fick han veta att de inte hade blivit insläppta för att de INTE var judar.. Tomas får en dag nys om att James Brown ska komma till stan och frågar sin familj om de kunde gå. De visste inte vem James Brown var.. Men inget stoppade Tomas från att gå på denna konsert, så han och två andra vita killar i 17-årsåldern var där tillsammans med femtontusen svarta amerikaner. Stämningen var så hög att konserten stopppades flera gånger och man bad publiken lugna ner sig. Vid ett tillfälle står hela stadion upp och skriker "I'm black and I'm proud" med näven i luften. Tomas fångas av den suggestiva stämningen så han gör såklart likadant! Då ser han en svart man i 60-70-årsåldern. Han tittar på Tomas, deras ögon möts, och han nickar och ler. Jag förstår att detta ögonblick för alltid etsat sig fast i Tomas' minne. Det var ett sådant tillfälle då de valde kärleken- Love- Peace-and-Understanding..

2 kommentarer:

Gun sa...

Jag är människa och jag är stolt !

Unknown sa...

Just så! :)