torsdag 19 april 2012

Det finns fler än jag..

som kan klanta till det vid bokningar, apparently. Sanna kan inte gå på sin ridning ikväll pga att hon är så attans förkyld. Då insåg jag till min glädje att jag ju faktiskt kan gå på Thaiboxningen 17 ikväll! Slängde mig på telefon och kom fram till en Sara på Actic. Boka in mig på Thaiboxningen ikväll, ropade jag upphetsat! Ja, namn, telefon? Då är den kl.18.30. Va?? sa jag, jag menar Thaiboxningen alltså, den är väl 17? Nej, 18.30 är den, sa hon bestämt. Jaha, okej, då har de ändrat tiden tänkte jag. Men som tur var gick jag in senare och tittade på Träningsschemat, och- mycket riktigt, Boxningen är kl.17! Denna gång kom jag fram till en annan Sara som jag förklarade min upptäckt för. Jaha, var det den andra Sara du pratade med då? "Ja, inte vet jag vilken Sara jag pratade med, det enda jag vet är att jag vill gå på Thaiboxningen och den är kl 17 och inte 18.30 som Sara 1 sa. Jaha, sa Sara 2, hon tittade nog på den vanliga Boxen på tisdagar som är 18.30, *bläddrar febrilt* hmmm var skrev hon upp dig?.. "Hallå, strunt i det, skriv upp mig på Thaiboxningen 17 idag, det är det enda jag vill! Sara 2: Okej, namn, telefonnummer? mutter...
Eftersom kassan är skral och kontot gapar tomt så skramlade jag häromdagen fram lite gammalt guld ur byrålådan som jag inte använder på grund att det är t ex bara 1 örhånge, eller trasigt. Jag hade skickat efter Guldbrev, men när jag kollat upp allting ordentligt så visade det sig att jag inte får det pris som hade lockat mig från början, alltså 295 kr/gram utan dagens dagspris den dag guldet kommer fram (idag 252 kr/gram). Dessutom tar de ut en värderingsavgift på 29 kr grammet. Så jag gick till Bra Guld istället här i Örebro, och tjänade på det, plus pengarna i handen.
Precis när jag skrev detta så räknade jag ut vad 3,9 gram x 230 kr blir, 897 kr. Jag fick bara 782 kr. Då tittade jag på kvittot. Där hade han skrivit in bara 3,4 gram, trots att han visade mig på vågen att det var 3,9 gram. Så jag ringde upp, han sa att det bara var att komma upp så skulle vi reda upp det. Så iväg igen på cykeln. Jag fick plocka fram de smycken jag hade haft med, "ja, jag tappade ett örhänge på golvet här förut", sa han, ja, det var det jag hade haft med mig.. Så jag fick beskriva det, "Jo, jag kommer ihåg det, det var säkert det jag tappade, men det här väger 3 gram , så då stämmer det säker med 3,9 gram, jag vet inte varför jag skrev fel. Ber om ursäkt, men då blir det 897 kr. Då får du 115 kronor till." Jaha, jag väntade på ett nytt kvitto på den riktiga summan, men det fick jag inte. Asch, det behövs inte, du fick pengarna nu, så då blev det rätt" sa han. Hmmm, jag undrar, med såna där kvitton man skriver själv, kan man fuska med skatten då?.. man får vara vaken vad det än gäller, det är tydligt. Tycker det är så tråkigt när man aldrig ska kunna lita på folk. Men, men, hursomhelst, närapå 900 spänn för lite skräpguld jag hade i byrålådan som jag aldrig kan använda. Rätt okej ändå får man säga.

Inga kommentarer: