söndag 15 april 2012

...och jag har tränat bort min dumma dialekt..

I fredags var jag hembjuden till Anna, som också hade sin barndomskompis från Stockholm, Mia på besök. Vi drack vin, åt mat och snicksnackade om ditten och datten. Då sa plötsligt Mia: "Varifrån kommer du då, Git? Ja, jag kommer från Örebro, eller, snarare från Pålsboda från början. "Men det hörs ju inte alls, du har ju ingen dialekt? Nej, sa jag, då, mäkta stolt, tack ska du ha, den har jag tränat bort." "Ja, det har du verkligen, sa hon, det hörs ingenting alls att du är närking". I efterhand måste jag ändå tycka att min reaktion på något vis är lite märklig. Varför ska man vara stolt över att det inte hörs varifrån man kommer? Vad hade Fredrik "Värsta språket" sagt om det? Han kommer förstås också från "gnällbältet", Eskilstuna, tror jag. Men tydligen är inte han heller så värst stolt över sin dialekt, för den går ju på intet sätt att spåra när han pratar. Det är inte så konstigt ändå, när jag tänker närmare på saken. För vem tusan vill låta som Yvonne Ryding när man öppnar käften? Ibland använder jag mig faktiskt av min dialekt, men då brer jag på extra överdrivet och lägger mig till med en extra nasal stämma: "är det nån himma? Jag kommmer från Örebroooooou!" Men då naturligtvis i syfte att skoja.
Ja, ja, det hjälper ändå inte. Ingen sörjer när jag dör, ingen ska sakna det jag gör, ingen vill veta var jag köpt min tröja...
Snart ska jag cykla iväg till Kvarnen för ett Box-pass med Omer. Det är det näst sista han kör för denna termin. Så då får man passa på. Och den stackarn som ska boxas med mig får passa sig, för jag känner att jag har en massa uppdämd energi som måste ut. Perfekt att boxas då!

1 kommentar:

Unknown sa...

och här är texten till "Ingen vill veta var du köpt din tröja"

Bussen går halv nio men den brukar vara sen
har man otur blir det bråttom när man kommit fram
om man går genom tunneln kan man spara nån minut
men då får man räkna med rödljusen vid korsningen
jag har fått veta att november kan bli svårt
minst var fjärde samtal måste leda till ett köp
men alla verkar nöjda och vi har en ny bra chef
han kan allas namn och säger hej varenda morgon men...

Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör
Ingen vill veta var du köpt din tröja...
Och fast du gjort allt som man ska, du är artig, du är glad
och du har tränat bort din dumma dialekt

Nästa lördag kanske vi ska titta på ett hus
det finns några nya som dom bygger vid stationen
Gör man lite själv så blir det inte farligt dyrt
och din man är händig han har redan byggt en bastu, Men...

Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör
Ingen vill veta var du köpt din tröja...
Och fast du gjort allt som man ska, du är artig, du är glad
och du har tränat bort din dumma dialekt

Nej Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör
Ingen vill veta var du köpt din tröja...
Och fast du gjort allt som man ska, du är artig, du är glad
och du har tränat bort din dumma dialekt

Förra sommarn minns jag den var faktiskt riktigt fin
sol varenda dag vi hade hyrt ett torp i Värmland
hur vi gör i år igen är inte helt bestämt
men vi har jobbat bra så vi ska få extra semester
Lalalalalala lalalalalalala..
Lalalalalalalala lalalalalala..

Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör
Ingen vill veta var du köpt din tröja...
Och fast du flyttat till ett hus, som är öppet, fräscht och ljust
så kommer inga gäster minnas var det låg
och fast du lärt dig varje låt och fast du har en härlig båt
så finns det ingen som vill röra vid din kind

nej Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör
Ingen vill veta var du köpt din tröja...

Lalalalalala lala......