onsdag 11 april 2012

På banan..

igen.. tror jag. Igår träffade jag min jobbcoach från jobbet.se. Först hittade jag inte(ovanligt!), cyklade förvirrat omkring i regnet på Västers obekanta gator, innan jag fann för gott att ringa upp och be om vägledning. Det är så jag oftast brukar orientera mig, genom att fråga folk om vägen.. Första intrycket jag fick av Pia var: "men herregud, hur ser människan ut?" Utan att överdriva tror jag att denna kvinna hade behängt sig med samtliga sina ägandes smycken. Öronen var piercade hela vägen och där satt guldringar. Jag tänkte i mitt stilla sinna att hon hade hela pensionsförsäkringen på sig.. Jag tyckte att det såg fruktansvärt vulgärt ut, ärligt talat. Men sedan läxade jag upp mig själv: "du kan ju för bövelen inte döma ut en människa efter första intrycket, ge henne en chans!" Det visar sig att Pia är en både mycket trevlig och kompetent kvinna som både har drivit egna företag och bland annat jobbat som konsult. Nu hjälper hon förutom arbetssökande, även företag med rekrytrering. Så då kände jag ändå till slut att jag är i kompetenta händer. Den handlingsplan vi gick igenom kändes mycket vettig. Bland mycket annat ska jag delta i en Workshop om att starta eget, vilket egentligen låg lite utanför det hela, men som ligger Pia mycket varmt om hjärtat. Hon vill slå ett slag för att kvinnor ska ta för sig mer i samhället, bland annat genom att starta egna företag. Detta gillar jag skarpt, så jag ser fram emot det här med spänning, verkligen.

I eftermiddags var jag på en föreläsning på Slottet som TRR anordnade. Föreläsaren heter Ari Riabacke och är är doktor i risk- och beslutsanalys. Temat på föreläsningen var Framtidens beslutsfattande- i en komplex och föränderlig värld. Men mest handlade det om vår allmänna livsfilosofi- hur vi lägger ner mer tid på val av elleverantör än val av livspartner t ex.

Han hade varit med om att hans första fru dog i cancer kort efter att hon fött deras barn. Sedan dess har han omvärderat livet rejält. Han menar att man inte ska vänta för länge med de stora besluten i livet- utan att se till att leva medan tid är. Han hade gjort en livskompass för sig själv. I mitten var familjen därefter kom vänner och intressen, och ytterst var jobb. Den påminde han sig om regelbundet, för att inte låta ett annat område(som jobb) ta över för mycket av hans viktigaste område(familjen). Men att fatta beslut handlar inte alltid om magkänsla. Inland är det bättre att använda hjärnan och ta reda på information. Man får använda magkänslan helt enkelt.. ;)
Jag tyckte att Ari var värd att lyssna på, men inte alls så karismatisk och fängslande som t ex Olof Röhlander, eller Julia Roskvist. Jag har gått på några föreläsningar vid det här laget, så jag kan ge mig själv rätten att vara lite "picky".
Nu har jag ändrat i min CV-databas på Jobbet.se också, så nu känner jag mig rätt nöjd med mig själv. Enligt Pia är det 95 % av de tillsatta tjänsterna som är tillsatta med hjälp av CV-databaser. Hjälp! Jag som hatar att lägga in mig i sådana. De är inte särskilt användarvänliga många gånger. Jag skulle få en lista på mellan 30-40 databaser där det kan var bra att ligga med.. Hej och hå och "spotta i nävarna".. Som hon utryckte det: allt här i livet handlar om försäljning, och det där, det är ditt skyltfönster." Ja, hon om någon bör veta, så jag tror väl på det då. Det är bara att hugga i..

Inga kommentarer: