fredag 15 oktober 2010

Jag fortsätter på feminist-spåret

ett tag till... Helt enkelt för att det hela tiden kastas i mitt ansikte. Man får ju hela tiden exempel efter exempel på hur skevt det är.
Läste detta i Svenska Dagbladet i morse. Det har valts fler kvinnor till borgarråd i Stockholms kommun.
5 av 8 kallas för KVINNLIG DOMINANS.

Kom då att tänka på socialdemokraternas vallokomotiv och när det presenterades. 5 av 8 var män. Men det var tydligen inte MANLIG DOMINANS.

Bodström kommenterade dock det hela med att eftersom Sahlin var partiledare så borde hon räknas som två, och då var det ju "nästan fifty-fifty"tyckte han... 

Jag tycker inte att det ska vara ett krav att politikerna måste vara 4 kvinnor och 4 män, men varför uppmärksammas det som något exeptionellt när det råkar vara något fler kvinnor?


2 kommentarer:

lizaar sa...

Hej, exceptionellt stavas med ett c, nej, jag skojade bara. Dina inlägg är riktigt bra jag är mycket intresserad av kvinna - man-synen som råder, som du vet, och det är otroligt hur lätt man faller i fällan själv!

Åza sa...

Hej!
Det som är roligast med detta ämne tycker jag är att man alltid faller i fällan, så fort man yttrar sig om frågan kvinna- man så har man definierat en skillnad eller en likhet, man har tagit ställning för något som man kanske egentligen inte har belägg för eller tror på. Men det är ju också det som är så intressant att diskutera! Jag vägrar ju t.ex. att kalla mig feminist vilket kan göra vissa vansinniga..