tisdag 26 oktober 2010

Trollflöjten-som den fängslade mig!

När jag var 7 år såg jag Ingmar Bergmans TV-filmatisering av Mozarts opera Trollflöjten. Jag var fullständigt trollbunden! Jag levde med i den sagovärlden! Och vem föll mitt unga 7-åriga hjärta för? Jo, naturligtvis Papageno(Håkan Hagegård! :)), fågelfångaren. När han glatt spelade på sin panflöjt och sjöng sin glada, obekymrade sång. Mitt hjärta smälte.. Och så rädd jag blev för Nattens Drottning när hon sjöng sin ondskefulla aria, Der Hölle Rache! Jag kippade efter andan och gömde mig bakom kudden! Men jag var fascinerad! Och försökte mig själv på att få till de där högsta tonerna: hooo, hahahahaha, hooo, hahahahahaaa! Fascinerande! Jag rös av skräckblandad förtjusning! Vilken saga! Jag var såld! Och det är jag än idag..

Inga kommentarer: